דף הבית » חידות מכופפות » מתיר עגונות: מה זה ואיך אפשר לפתור את זה?

מתיר עגונות: מה זה ואיך אפשר לפתור את זה?

השאירו פרטים ונחזור מיד:

מתיר עגונות: מה זה ואיך אפשר לפתור את זה?

מה זה מתיר עגונות?

מתיר עגונות הוא מונח המשמש לתיאור מצב בו אישה יהודייה אינה מצליחה לקבל גט מבעלה. מצב זה מכונה "קבל" בהלכה היהודית והוא הכרחי כדי שאישה תוכל להינשא מחדש. במקרים מסוימים, בעל עלול לסרב להעניק גט, ולהשאיר את האישה במצב של לימבו. זה ידוע בתור מתיר עגונות. המונח מתיר עגונות נגזר מהמילים העבריות "מתיר", שמשמעותן "שחרור", ו"עגונה", שמשמעותה "משורשרת". מונח זה משמש לתיאור אישה שאינה מסוגלת לקבל גט מבעלה, למרות רצונה בכך.

תולדות מתיר עגונות

סוגיית מתיר עגונות הייתה מקור לוויכוח בקהילה היהודית במשך מאות שנים. בתלמוד מספר התייחסויות לסוגיית סירוב הבעל לתת גט. בחלק מהמקרים הציעו רבני התלמוד פתרונות לבעיה, כמו שימוש בגורם מטעם בית המשפט לפעול בשם האישה. בתקופה המודרנית הפך נושא מתיר עגונות לבולט יותר. בתחילת המאה ה-20 פרסמה הרבנות הראשית לישראל פסק דין שאפשר לעשות שימוש בגורם מטעם בית המשפט לפעול בשם האישה. פסק דין זה הורחב בהמשך כך שיכלול שימוש בבית דין רבני לפתרון הסוגיה.

הבעיה של מתיר עגונות היום

למרות מאמצי בתי הדין הרבניים, סוגיית מתיר עגונות נותרה בעייתית בקהילה היהודית כיום. במקרים מסוימים, בעל עלול לסרב להעניק גט ממגוון סיבות, כולל רווח כספי או נקמה. במקרים אחרים, הבעל עשוי להיות לא מוכן להעניק גט מסיבות דתיות או תרבותיות.

פתרונות למתיר עגונות

בשנים האחרונות הוצעו מספר פתרונות לטיפול בסוגיית מתיר עגונות. אחד הפתרונות הפופולריים ביותר הוא שימוש בהסכם ממון, שהוא חוזה שנחתם לפני הנישואין המתווה את התנאים שבהם ניתן להעניק גט. פתרון נוסף שהוצע הוא שימוש ב"קבל- סעיף סירוב", שהוא סעיף שנכלל בהסכם ממון הקובע שאם בעל מסרב לתת גט, הוא צפוי לעונשים מסוימים. לבסוף, חלק מבתי הדין הרבניים הציעו שימוש ב"סירוב גט קרן", שהיא קרן המיועדת למתן סיוע כספי לנשים שאינן מסוגלות לקבל גט מבעליהן.

סיכום

מתיר עגונות הוא נושא רציני בקהילה היהודית המהווה מקור לוויכוח במשך מאות שנים. אמנם ישנם מספר פתרונות שהוצעו לטיפול בבעיה, אך זו נותרה בעיה שיש לטפל בה. על ידי חינוך הציבור בנושא ובחינת פתרונות פוטנציאליים, נוכל לפעול לקראת פתרון לנושא זה. למידע נוסף על מתיר עגונות, ניתן לבקר בוויקיפדיה או לצפות בסרטונים ביוטיוב.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן